Is a HomePage: bool(false)
Current page-id: 416
Home page-id: 641

Should be HomePage: bool(false)

Current LangCode: nl

is a MiniSite: bool(false)

Should Load Subnav: bool(true)

Has Sidebar: bool(false)

Should Load Sidebar: bool(false)

Has bottomMenu: bool(false)


Op zoek naar inspiratie?
Smullen maar!

Iedereen zou deze schrijfopleiding moeten volgen

De ambitie van Proximus? 100 procent klantgericht werken. Ook de nieuwe tone of voice straalt dat uit: fris, helder en eerlijk. Proximus wil van mens tot mens communiceren – ook in business-to-business. Om de marketeers daarbij een handje te helpen, schakelde de Marketing Communications Manager de Schrijfdokter® in. Zij licht haar keuze voor u toe.

proximus

“Wie zelf al eens een tekst schrijft, herkent het vast wel: de feedback van collega’s is vaag of schiet alle kanten op. Als zij tenminste al het belang van copy en tone of voice erkennen … Voor de Proximus-communicatiedienst is het daarom soms schipperen tussen onze EBU-marketeers (Enterprise Business Unit) en de reclamebureaus of copywriters – zowel de interne als externe. En dat lukt beter als zij een gemeenschappelijke toetssteen voor teksten hebben.”

Koos je daarom voor de Schrijfdokter?

“Ik was al zo enthousiast over hem dat ik geen twee keer hoefde na te denken. Op aanraden van een collega volgde ik ooit zelf een Schrijfdokter-sessie.

Ik wist dus dat hij verder gaat dan stijl en vorm. Want wat blijft de basis om je klant te overtuigen, ook in teksten? Je argumentatie: breng je oplossingen aan de man in plaats van technische details af te ratelen. ‘Verkoop het gat in plaats van de boor’, noemt de Schrijfdokter het. Een uitspraak die bij alle trainees nog nazindert. Net die bredere kijk op wervend schrijven maakt de Schrijfdokter-training ook interessant voor niet-copywriters.”

Wat verwachtte je van de workshops?

“Wat niet? (lacht) Ik had een stapeltje concrete verwachtingen. Zoals: overtuig ons van het belang van een consequente tone of voice. Confronteer de trainees met wat in hun huidige teksten beter kan. Zorg ervoor dat tekstleveranciers en -klanten elkaars feedback begrijpen. Bied hen praktische handvatten om dat te doen. En zorg er ten slotte voor dat de training nooit saai wordt.”

Stuitte die confrontatie niemand tegen de borst?

“Nee, want bij Proximus willen we net vooruitgaan. De Schrijfdokter opende onze ogen met goede en minder goede teksten van bedrijven in andere sectoren. En hield ons dan een spiegel voor met onze eigen Proximus-teksten. Die aanpak verhoogde de betrokkenheid en verlaagde de drempel om ermee aan de slag te gaan. De tien Schrijfdokter-tests zijn daarbij het ideale hulpmiddel.”

Zoiets als de tien geboden voor tekstschrijvers?

“Nee, geen geboden. Wel tien testjes waarmee je snel de gezondheid van je tekst checkt. Die methode vind ik super, zeker als je ze toegepast ziet op je eigen teksten. En ze helpen je als trainee al een eind op weg. Grappig dat ze op de werkvloer ook een eigen leven gaan leiden, zoals de Egotest of de Johnson Box uit de Toilettest. Zelf pas ik veel de Schraptest toe. En confronteer ik mijn interne klanten met de Nouen?-test wanneer ik hun briefings krijg.”

“We bedachten bovendien bij Proximus een elfde test: de Zuchttest! Voor teksten die je zelf als lezer al afschrikken omdat ze te lang zijn of slecht gestructureerd. (grinnikt)

Werden je verwachtingen ingelost?

“Ja, helemaal, want tijdens de pauze van de verschillende sessies hoorde ik hetzelfde woord gonzen: bewustwording. Bewustwording over de kracht, en dus het belang, van een goede tekst. En over de pijnpunten die kwamen bovendrijven: voor ons kansen om het nog beter te doen. Precies wat ik voor ogen had, en wat mij als interne copywriter het leven ook gemakkelijker maakt.

Het leverde tijdens de sessies al boeiende discussies op, die hun vervolg kenden op de werkvloer. Zoals over de waarde en de inhoud van een briefing. Of over het feit dat ook een b2b-klant een kordate maar beleefde taal op prijs stelt.”

Het werd dus geen saaie training?

“Oei, nee! Wie schrik had voor een theoretische cursus, zat er helemaal naast. Het kon soms zelfs met een tekstvoorbeeldje minder. Daarom kortten we de laatste sessie ook met een halfuur in. Weet u wat het allerbelangrijkste is? Wim, de Schrijfdokter, spreekt uit ervaring. Hij staat volop in het vak, stelde de testjes zelf op én past ze elke dag zelf toe. Hij dreunt dus niet zomaar zijn lesje af. Combineer dat met wat humor om het luchtig te houden en met het feit dat hij zo’n goede spreker is, en je krijgt een overtuigende training.”

Meer van dat?

Absoluut! De training is boeiend, praktisch en toegankelijk voor iedereen – ook voor wie geen talenopleiding volgde. Weet je, het zou zelfs nuttig zijn dat iedereen bij Proximus deze opleiding zou volgen. Alle neuzen in dezelfde richting! Al vrees ik dat dat praktisch niet haalbaar is …

Dank, je. We zijn benieuwd of de Schrijfdokter dat niet net als een uitdaging zal opvatten!

 

banner proximus